Senaste avsnittet av podden "Mycket hjärna" tar sig an vad forskningen säger om studieteknik. Vad är bästa sättet att plugga? Är det bra att stryka under när man läser en text? Varför är det så bra att ställa frågor till sig själv?
Medverkar gör:
Betty Tärning, forskare i Educational Technology Group vid Lunds universitet, och doktor i kognitionsvetenskap, med specialisering inom digitala läromedel.
Björn Sjödén, lektor i utbildningsvetenskap vid Högskolan i Halmstad och doktor i kognitionsvetenskap. Han undervisar på lärarutbildningen och forskar om digitalt lärande.
Kalle Palm, gymnasielärare i fysik, filosofi och matematik samt kognitionsvetare.
<link https: soundcloud.com user-929025103-345680994 studietekniker external-link-new-window>Lyssna på poddavsnittet här (SoundCloud).
Studietekniker
Publicerad den 29 augusti 2019
2024-10-28
Jean Nicod-priset till Peter Gärdenfors
2024-10-01
Agneta Gulz intervjuas i Vi lärare om vetenskapligt belagda metoder för att lära barn att läsa
2024-09-20
SOPhiA Best paper Award till Elsa Magnell
2024-09-16
AI saknar förnuft – därför kan programmen inte tänka
2024-09-12
The More Who Die, the Less We Care – öppen föreläsning med Paul Slovic