Kurs
Kurs 7,5 högskolepoäng • KOGA01
Människor kommunicerar i olika syften, använder olika medier och utformar sina budskap med hjälp av skrivet och talat språk, gester, foton, diagram, grafer, kartor, rörliga bilder och andra grafiska medel. Det ställer krav på mottagares förmåga att tolka och förstå innehållet och kan vara kognitivt krävande. Det är därför viktigt att göra den audio-visuella informationen tillgänglig så att alla människor ska kunna uppfatta och ta del av innehållet, oberoende av perceptuell eller kognitiv förmåga.
Hur utformar vi kommunikativa produkter på människors villkor, så att alla ska kunna tolka och förstå innehållet? Hur gestaltar vi innehållet så att det blir begripligt, tillgängligt och användbart för alla målgrupper, även de med särskilda behov?
I kursen kommer vi att ta upp grundläggande teorier och begrepp kring hur människor uppmärksammar, bearbetar, förstår och minns information som andra vill förmedla. Vi kommer att fokusera på mottagarperspektivet och använda olika metoder för att granska tillgänglighet och begriplighet för olika målgrupper (t.ex. personer med synnedsättning och blindhet, hörselnedsättning, dyslexi mm). Kursdeltagare kommer att arbeta med undertextning, bildbeskrivning, syntolkning och med språklig och kognitiv tillgänglighet. De kommer även att testa hur AI-stöd fungerar för olika grupper användare.
Kurstillfälle:
höstterminen 2024
Studiesätt:
heltid,
dagtid
Kursperiod:
2024-09-02 – 2024-10-01
Anmälningskod:
LU-33013
Behörighet:
Grundläggande behörighet
Introduktionsmöte: Måndagen den 2 september kl. 13.15 – 15.00 i SOL:H135b
Lärare:
Jana Holsanova
- Schema
- Tentamensschema
- Canvas KOGA01 – Kommunikation, kognition och tillgänglighet
- Bibliotekets ämnesguide Filosofi och kognitionsvetenskap
Information om ingående delar
- Gruppuppgift , 2,5 hp
- Individuella skriftliga uppgifter , 2 hp
- Salstentamen , 3 hp