Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 529295 sökträffar

Syrning i kunskapsföretag - hur det balanserade styrkortet fungerar som styrmedel i ett kunskapsföretag

I uppsatsen utreder vi hur ett balanserat styrkort fungerar som styrmedel i ett kunskapsföretag. I den teori som finns om kunskapsföretag står det ingenstans att det balanserade styrkortet är ett sätt att styra kunskapsföretag på. Trots detta upptäckte vi att flera kunskapsföretag använder sig av det balanserade styrkortet. Genom att göra intervjuer på Ernst & Young, vilket är ett kunskapsföre

Marknadskommunikation för mobiltelefoner - Vilka designaspekter kan vara viktiga att lyfta fram för att tilltala 15 till 25-åringar?

Syfte: Ta reda på vad vilka designaspekter som tilltalar 15 till 25-åringar i Sverige samt vilken kombination av dessa designaspekter som anses vikiga att lyfta fram. Metod: Vi genomför djupintervjuer samt en e-post intervju med företagsrepresentanter och slumpmässigt valda djupintervjuer av konsumentgruppen. Teoretiska perspektiv: Vi tillämpar främst teorier som berör de fyra designaspekterna som

Revisionspliktens avskaffande för små aktiebolag- förekomsten av frivillig revision

Uppsatsens titel: Revisionspliktens avskaffande för små aktiebolag- förekomsten av frivillig revision Seminariedatum: 2007-06-07 Ämne/kurs: FEK 591 Magisteruppsats, företagsekonomi:redovisning, 10 poäng Författare:Per Nilsson, Bashkim Rogova Handledare: Gunnar Wahlström Fem nyckelord: revisionsplikt, frivillig revision, små aktiebolag, intressenter, förtroende Syfte: Syftet med denna utredning är

Varumärken- att betrakta som symboler för produkter eller image?

Uppsatsen behandlar problematiken om när ett varumärke ses som en symbol för produkten eller för en image, t.ex. en livsstil. Berör ett företags mission och vision, symboler och tecken, varumärkets image och konsumentens image samt produktens och varumärkets livscyklar.

Helsingborgs Dagblad och Nordvästra Skånes Tidningar - en sammanslagning av två dagstidningar

Helsingborgs Dagblad (HD) och Nordvästra Skånes Tidningar (NST) har under en längre period konkurrerat om till viss del samma marknad. Tidningarna har olika profil vad gäller journalistik och företagskultur. Tidningarna beslutar sig ändock plötsligen att gå samman. Vilka motiv ligger bakom sammangåendet? Fusioner upplevs ofta som problematiska, anses också vara misslyckade. När HD och NST går samm

Utdelningspolicy - en studie av den svenska marknaden

Uppsatsens syfte är att använda sig av befintlig teori kring utdelningspolicy och applicera denna på den svenska marknaden för att försöka förklara direktavkastningsnivåer för företag som gav utdelning på den svenska marknaden mellan 1992-2002. En kvantitativ metod i form av multipel OLS-regression har använts för att förklara direktavkastningen (beroende variabel) med hjälp av tio olika oberoende

Uppföljning och styrning av lagerproduktion – Ramverk, mätsystem och individualiseringsmodell

Titel: Uppföljning och styrning av lagerproduktion – Ramverk, mätsystem och individualiseringsmodell Författare: Peter Gunnarson och Daniel Hallbäck Handledare: Adj. prof. Stig-Arne Mattsson, Institutionen för teknisk ekonomi och logistik. Prof. Claes Svensson, Företagsekonomiska institutionen Problem: I beslutsituationer är det nödvändigt att ha något form av underlag för att kunna basera beslute

Effekter vid införande av digital fakturahantering

Syftet med uppsatsen är att identifiera effekter av införandet av digital fakturahantering genom att jämföra arbetsprocessen före och efter. Företag investerar i ny teknik med förhoppning om att uppnå ekonomiska vinster och effektivitetsökningar i organisationen. Digital fakturahantering berör ett företags leverantörsfakturor. Fakturorna scannas till digitala bilder då de anländer och skickas digi

Två sidor av samma mynt - budskapsförmedling i en företagskedja med synlig produktionsprocess

Syfte: Att öka kunskapen kring fenomenet företagskedjor med synlig produktionsprocess, specifikt coffee shop branschen. Detta genom att analysera hur väl budskapet från ledning når fram till konsumenten i just denna typ av organisation. Även hur god fallföretagets corporate reputation är, dvs. kopplingen från identitet till image, kommer vidare att framkomma samt vad detta kan innebär för företage

En studie om konsumenters attityder till framväxten av handelns egna märkesvaror – med särskilt fokus på valfrihet och kvalitet

Syfte Syftet med denna uppsats är att studera konsumenters attityder till EMV i dagligvaruhandeln, kopplat till hur de upplever valfriheten i sortimentet. Metod Uppsatsens ansats har varit abduktiv och undersökningen har varit av kvalitativ karaktär. Den metod som har använts för att samla in primärdata är semi-strukturerade intervjuer. Intervjuerna har utförts med konsumenter och urvalsmetoden ha

Positionering av en marknadsledare - en fallstudie av Swedish Match AB på den svenska snusmarknaden

Sammanfattning Titel ”Positionering av en marknadsledare – en fallstudie av Swedish Match AB på den svenska snusmarknaden” Seminariedatum Måndagen den 17 januari 2005 Ämne/kurs Magisteruppsats i marknadsföring, 10 poäng Författare Ida Lundgren, Peter Nilsson och Jessica Svahn Handledare Christer Kedström Nyckelord Positionering, Marknadsledare, Swedish Match AB, Snus, Porters fem konkurrenskrafter

Strategiska val för talangtillgång -och dess påverkan på det intellektuella kapitalet

Syfet är att belysa hur det intellektuella kapitalet påverkas av företags olika metoder när de knyter till sig kunskap geonom tillskott av talanger, bättre allokering av talangerna eller låter leverantör tillhandahålla talangerna. Metoden består av 2 fysiska och 6 telefonintervjuer med personer som har god insikt i respektive organisations personalpolitik. Företagen befinner sig inte i samma brans

Svensk kod för bolagsstyrning - omdiskuterade regler granskade ur revisorers, kritikers och medlemmar i Kodgruppens synvinklar

Syftet med uppsatsen är att skapa en förståelse för den svenska bolagskoden och dess grundtankar, och med hjälp av den informationen utreda och analysera effekterna av införandet av koden för svenskt näringsliv. Forskningsansatsen i uppsatsen är abduktiv/explorativ och metodansatsen är kvalitativ. Intervjuer har genomförts med tre olika respondentgrupper, och intervjuerna har varit öppna, individu

Currency Hedging Management in Global Firms. The case of Heidelberg Cement

Our ever-changing world has to a great extent created a need of efficient financial risk-management programs for financial institutions and corporations operating in a demanding international environment. These changes have however also increased the types of financial tools and derivatives used to handle the multifold macroeconomic exposures. Companies have therefore diversified opportunities to

Varumärken och ägodelar i hemmet - en studie om svenska kvinnors förhållanden till varumärken och ägodelar i heminredningen

Studiens syfte var att undersöka svenska kvinnors förhållanden till varumärken och ägodelar i heminredningen. För att förstå varför förhållandena antar olika former undersökte vi även vilka variabler som inverkar på de kvinnliga konsumenternas beteende. Undersökningen byggde på en kvalitativ studie innehållande djupintervjuer, observationer, bild- och projektivteknik med åtta kvinnliga konsumenter

Belöningssystem i hemelektronikbranschen

Syftet med uppsatsen är att beskriva och analysera hur belöningssystemen är utformade i detaljhandeln med inriktning på hemelektronikföretag. Fallstudien gjordes på företagen Siba, OnOff, Thorn och El-Giganten.

Organisationskontextens påverkan på kunskapsspridning - En studie i den kunskapsintensiva revisionsbranschen

Vi vill genom denna studie av revisionsbranschen öka förståelsen för hur organisationskontexten bidrar till det kunskapsintensiva företagets möjlighet att dra nytta av den kunskap som medarbetarna besitter genom intern kunskapsspridning, med fokus på en projektstruktur där arbetet utförs i team. Vi har utifrån teorier försökt definiera begreppet kunskap. Kunskapens vikt i företagets jakt på konkur

Hur används verksamhetsmål och mått för att styra kommunala förvaltningar” - en fallstudie av Landskrona kommun

Syfte: Att beskriva och analysera Landskrona kommuns förvaltningars utformning och användning av verksamhetsmått som styrinstrument. Metod: Det empiriska materialet är huvudsakligen hämtat från olika kommunala dokument, så som budgetskrivelser, årsredovisningar och interna måldokument. Som komplement till de skriftliga dokumenten har intervjuer med ansvariga tjänstemän genomförts. Studien är avgrä