Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 530784 sökträffar

På besök från Arba Minch

Publicerad 5 oktober 2023 Abayneh Tunje Tanga, doktorand, på plats vid Medicinska fakulteten vid Lunds universitet. Under fyra veckor i höst har Abayneh Tunje Tanga, från Arba Minch i Etiopien, varit på plats i forskargruppen Barns och familjers hälsa på Forum Medicum. Den 28 augusti presenterade han sin forskning vid U21 Doctoral Student Forum i Lund. Abayneh Tunje Tanga är doktorand i forskargru

https://www.barnfamiljhalsa.lu.se/nyhet231005 - 2025-04-27

Startskott för vårdutbildning i digital behandling av patienter

Av jon [dot] ulvsgard [at] med [dot] lu [dot] se (Jon Ulvsgärd) - publicerad 13 oktober 2023 Projektgruppen för Nordic Digital Health & Education samlade för att diskutera vägen framåt. Innan sommaren tilldelades projektet Nordic Digital Health & Education (NorDigHE) miljonanslag från EU för att kompetensutveckla kliniker i digital behandling av patienter. NorDigHE ska använda sig av erfarenheter

https://www.barnfamiljhalsa.lu.se/nyhet231013 - 2025-04-27

Utbyter idéer och erfarenheter

Av jon [dot] ulvsgard [at] med [dot] lu [dot] se (Jon Ulvsgärd) - publicerad 10 november 2023 Inger Kristensson Hallström, som leder forskargruppen och eChildHealth, inleder workshopen för forskningsprogrammet. Dagen innan samlades forskargruppen för en produktiv heldag. I oktober samlades forskare från forskningsprogrammet eChildHealth och forskargruppen Barns och familjers hälsa för att utbyta i

https://www.barnfamiljhalsa.lu.se/nyhet231110 - 2025-04-27

Kommunikation viktig för implementering av e-hälsa i pediatrisk vård

Av jon [dot] ulvsgard [at] med [dot] lu [dot] se (Jon Ulvsgärd) - publicerad 18 december 2023 Hur upplever hälso- och sjukvårdspersonal implementering av e-hälsa i pediatrisk vård? Det har forskare från forskningsprogrammet eChildHealth undersökt i en ny studie. Charlotte Castor är barnsjuksköterska och en av forskarna bakom studien. Hur genomförde ni studien?Vi genomförde intervjuer med medarbeta

https://www.barnfamiljhalsa.lu.se/nyhet - 2025-04-27

Quiz i en video

Av maria [dot] esaiasson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se (Maria Esaiasson) - publicerad 26 oktober 2021 I Canvas videoplattform Studio finns möjligheten att lägga in quiz i en video du skapat. Om du vid det här laget redan har kommit igång med att göra video och ser en nytta med att fortsätta använda video i din undervisning, är videoquiz ett perfekt sätt att ge materialet ytterligare en peda

https://www.education.lu.se/artikel/quiz-i-en-video - 2025-04-27

Ännu enklare att lyssna på din Canvaskurs

Publicerad 15 november 2021 Nu finns Microsofts avancerade läsare (Immersive reader) integrerad och aktiverad för alla användare vilket kommer att underlätta läsningen i Canvas. Den avancerade läsaren finns tillgänglig på alla sidor, kursöversikten och uppgiftsbeskrivningar. Foto: Rupam Dutta via Unsplash.com Olika funktioner Textalternativ Du kan bland annat ändra textstorlek, öka avståndet mella

https://www.education.lu.se/artikel/annu-enklare-att-lyssna-pa-din-canvaskurs - 2025-04-27

Undervisa tillgängligt med ny handbok

Av maria [dot] esaiasson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se (Maria Esaiasson) - publicerad 23 november 2021 Vilka anpassningar kan göras vid olika typer av funktionsnedsättningar och vad kan du som lärare tänka på för en mer tillgänglig undervisning? Foto: Tetiana Shyshkina via Unsplash.com.I en inkluderande lärmiljö, med en allt mer heterogen studentgrupp, behöver du som lärare sträva efter att

https://www.education.lu.se/artikel/undervisa-tillgangligt-med-ny-handbok - 2025-04-27

Tipsa studenterna om digital studieteknik 

Av maria [dot] esaiasson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se (Maria Esaiasson) - publicerad 27 januari 2022 Uppdaterad webbplats hjälper studenterna att hantera teknik och lärande i det nya normala Foto: Bruno Emmanuelle Azsk från Unsplash.com För många studenter innebär universitetsstudier både nya sammanhang att navigera i och nya förväntningar på eget ansvar för planering och motivation. De se

https://www.education.lu.se/artikel/tipsa-studenterna-om-digital-studieteknik - 2025-04-27

Använd enkäter i undervisningen med Canvas Survey

Av maria [dot] esaiasson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se (Maria Esaiasson) - publicerad 10 mars 2022 Canvas Survey är ett nytt verktyg för att skapa och hantera enkäter direkt i Canvas. Sedan den 1 mars 2022 finns Survey & Report (även kallar Sunet Survey) integrerat i Canvas under namnet Canvas Survey. Den nya funktionaliteten gör det möjligt för lärare att snabbt och lätt kunna genomföra en

https://www.education.lu.se/artikel/anvand-enkater-i-undervisningen-med-canvas-survey - 2025-04-27

Ny workshop om videoexamination i Canvas ges i mars och april

Av maria [dot] esaiasson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se (Maria Esaiasson) - publicerad 18 mars 2022 Digitala lärmiljöer erbjuder nu en digital workshop om olika sätt att använda video för examination i Canvas. Du kommer att få arbeta aktivt och själv testa olika funktioner under workshopen som leds av Erik Bergsten och Mattias Frisk. Varför en workshop om videoexamination i Canvas? – Alla re

https://www.education.lu.se/artikel/ny-workshop-om-videoexamination-i-canvas-ges-i-mars-och-april - 2025-04-27

Skaffa Inspera-konto genom att ansöka i Lucat

Av maria [dot] esaiasson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se (Maria Esaiasson) - publicerad 20 april 2022 Nu kan du skaffa ditt konto i Inspera genom att ansöka i Lucat. Vanlig användarbehörighet godkänns automatiskt och kontot aktiveras inom ca 15 minuter. Du kan även ansöka om behörighet som administratör, denna roll godkänns av din närmsta chef. Så här gör du Logga in i Lucat. Gå vidare till L

https://www.education.lu.se/artikel/skaffa-inspera-konto-genom-att-ansoka-i-lucat - 2025-04-27

Lärare berättar om fördelar med digital examination i Inspera

Av maria [dot] esaiasson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se (Maria Esaiasson) - publicerad 25 april 2022 Karin Bergman är lektor och utbildningsledare på Nationalekonomiska institutionen vid Ekonomihögskolan vid Lunds universitet. I rollen som utbildningsledare har hon under pandemin arbetat mycket med den digitala undervisningen vid institutionen. Här berättar hon om sina tankar om digital exam

https://www.education.lu.se/artikel/larare-berattar-om-fordelar-med-digital-examination-i-inspera - 2025-04-27

Så skapar du interaktiva moment i dina utbildningsvideor med hjälp av Studio

Av maria [dot] esaiasson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se (Maria Esaiasson) - publicerad 4 maj 2022 Foto: Windows från Unsplash.com. Video effektiviserar moment i undervisningen Under pandemin tvingades vi i stor utsträckning att ta till olika verktyg för att kunna utföra den undervisning som våra studenter behövde. Video blev ett av de verktyg som underlättade undervisningen. Video effektivis

https://www.education.lu.se/artikel/sa-skapar-du-interaktiva-moment-i-dina-utbildningsvideor-med-hjalp-av-studio - 2025-04-27

Ny kurs om mallar, Blueprint och Commons i Canvas för lärare och kursadministratörer

Av maria [dot] esaiasson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se (Maria Esaiasson) - publicerad 30 maj 2022 Den 15 juni får du under två timmar möjlighet att lära dig mer om hur du styr innehåll och form i Canvas. Foto: commons.wikimedia.org För de allra flesta av våra studenter är Canvas den viktigaste kontaktytan med både Lunds universitet och deras utbildning på webben. Därför är det utmärkt om in

https://www.education.lu.se/artikel/ny-kurs-om-mallar-blueprint-och-commons-i-canvas-larare-och-kursadministratorer - 2025-04-27

Why bother with blended learning?

Av maria [dot] esaiasson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se (Maria Esaiasson) - publicerad 30 maj 2022 The use of technologies to support teaching was essential during the pandemic. But what can they do to support education at a campus university in ‘normal’ times? Here are four reasons why the university might want to plan strategically for the use of digital learning to enhance campus experien

https://www.education.lu.se/artikel/why-bother-blended-learning - 2025-04-27

Läraren om blended learning: "En utmaning i att möta andra och lära"

Av maria [dot] esaiasson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se (Maria Esaiasson) - publicerad 7 juni 2022 Lars Harrysson är lektor vid Socialhögskolan och undervisar inom socialt arbete och välfärdsfrågor. Som lärare är han pedagogiskt hängiven åt studentcentrerad undervisning där studenternas kreativa och reflexiva förmågor är centrala. Han ser det som sitt uppdrag att få studenterna att utveckla

https://www.education.lu.se/artikel/lararen-om-blended-learning-en-utmaning-i-att-mota-andra-och-lara - 2025-04-27

Nya artiklar om studieteknik för studenter

Av maria [dot] esaiasson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se (Maria Esaiasson) - publicerad 13 juni 2022 Du kommer väl ihåg att det finns artiklar för studenter om studieteknik i digitala lärmiljöer på webbplatsen campusonline.lu.se? Dit kan du hänvisa studenter för tips om exempelvis engagemang, läsning och planering i mer eller mindre digital undervisning. Nu finns dessutom två nya efterfrågade

https://www.education.lu.se/artikel/nya-artiklar-om-studieteknik-studenter - 2025-04-27

Vad är viktigast för studenterna i den digitala lärmiljön?

Av maria [dot] esaiasson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se (Maria Esaiasson) - publicerad 21 juni 2022 Kanske kan vi lärare nyttja den digitala tekniken till att bli bättre på att ge feedback och ge tydligare struktur åt våra kurser? Kanske ger digitaliseringen oss ett gyllene tillfälle att tänka över innehåll, relevans och vad vi egentligen vill att studenterna ska tänka på när de studerar? Lä

https://www.education.lu.se/artikel/vad-ar-viktigast-studenterna-i-den-digitala-larmiljon - 2025-04-27

Pedagogiska dilemman i ämneslärarutbildningen utifrån omställning till distansundervisning

Publicerad 10 juni 2020 Sinikka Neuhaus reflekterar nedan om sina erfarenheter kring kursen Läraren och skolan (7,5 hp), som är den första av åtta utbildningsvetenskapliga kärnkurser inom det långa sammanhållna ämneslärarprogrammet vid Lunds universitet. Även om studenterna läst 45 hp i sina ämnen är det första gången alla programstudenter, 75 till antalet, samlas i en och samma kurs. När beskedet

https://www.education.lu.se/artikel/pedagogiska-dilemman-i-amneslararutbildningen-utifran-omstallning-till-distansundervisning - 2025-04-27

Interaktivitet, kommunikation och engagemang i onlinekurser

Publicerad 10 juni 2020 Att läsa vid ett universitet kan för många studenter bli annorlunda än förväntat om undervisningen blir helt digital. Som ny student i en enbart digital lärandemiljö kan det bli utmanande att lära känna andra studenter och lärare, ta del av det sociala sammanhanget och känna tillhörighet till Lunds universitet som man naturligare gör på campus.    Det är inte en milsvid ski

https://www.education.lu.se/artikel/interaktivitet-kommunikation-och-engagemang-i-onlinekurser - 2025-04-27