Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 533448 sökträffar

Kyrko- och missionsstudier: Praktisk teologi - examensarbete för masterexamen

Mastersuppsatser är omfattande arbeten med krav på god vetenskaplig kvalitet, som ger dig möjlighet att på djupet utveckla vetenskapliga argument runt den problematik du vill undersöka. Mastersuppsatser finns i två former, en 15 hp version för dig som redan har skrivit en magisteruppsats, och en 30 hp version. I kursen tränar du i att författa ett självständigt arbete samt övar förmågan att kr

Kyrko- och missionsstudier: Avancerad kurs I

Under första halvan av kursen tränar du metod med hjälp av föreläsningar, övningar och litteraturstudier. Samtidigt studerar du fördjupningslitteratur inom det forskningsämne du valt att inrikta dig på. Under andra halvan av kursen skriver du ett individuellt arbete om ett centralt problemområde eller en central gestalt inom din valda inriktning. Den som så önskar kan utföra det individuella arbet

Kyrko- och missionsstudier: Kyrkohistoria - avancerad kurs II

Du som vill fördjupa dig i kyrkans historia väljer i denna läskurs två av följande områden: Den tidiga kyrkans historia Medeltiden Reformationstiden Den moderna tiden Sveriges kyrkohistoria Den östliga kristenhetens historia Inom varje ämnesområde läser du ca 1200-1500 sidor vetenskaplig litteratur som du själv väljer i samråd med läraren. Examinationen består dels i att skriva referat av

Kyrko- och missionsstudier: Praktisk teologi - avancerad kurs II

Du väljer att fördjupa dig i två av följande åtta ämnesområden: Allmän kyrkokunskap Kyrkorätt Liturgik med hymnologi Homiletik Kateketik Pastoralteologi Enskild själavård Spiritualitet inklusive klosterliv Om du så vill kan estetiska aspekter - konst, musik, litteratur och arkitektur - anläggas på flera av dessa. Inom varje ämnesområde läser du ca 1200-1500 sidor vetenskaplig litteratur

Att skriva och kommunicera om kultur

Syftet med kursen är att förmedla perspektiv och möjligheter i relation till olika former av att analysera, kommentera och förmedla medialt innehåll inom kultursektorn. Med kultursektorn avses ett brett fält som omfattar konstnärliga och kreativa sektorer, såsom till exempel bild- och formkonst, scen- och filmkonst, musik och litteratur men även språk, kulturpolitik, kulturdebatt, kulturarv och ku

En kulturskola för alla

I kursen samarbetar deltagarna under två veckor med att designa och skapa projekt för deltagarstyrt och tvärkonstnärligt lärande med utgångspunkt i ett inkluderande förhållningssätt och en kulturskola för alla. Kunskaperna och erfarenheterna i kursen ska ge studenterna möjligheter att ta en aktiv roll i att leda, utveckla och genomföra projekt i en dynamisk miljö. Kursen ges på helfart under v. 3

Inkluderande och specialpedagogiska perspektiv i kulturskolan

Kursen kan läsas fristående eller som en del av kulturskolepedagogutbildningen. Undervisningen sker på distans och ges preliminärt på torsdagar kl 9-12 under höstterminen. Kontakt: Adriana Di Lorenzo Tillborg, adriana.di_lorenzo_tillborg@mhm.lu.se Läs mer om fristående kurser vid Musikhögskolan i Malmö

Ämnesdidaktik I: Scenkonst

Kursen syftar till att studenterna ska utveckla kunskaper och färdigheter genom ett utforskande av dramapedagogiskt och teaterförberedande arbete. Vidare syftar kursen till att utveckla färdigheter i att använda grundläggande, praktiska och teoretiska kunskaper med fokus på ledarskap och didaktik.  Kursen kan läsas fristående eller som en del av kulturskolepedagogutbildningen. Undervisningen

Ämnesdidaktik I: Konst

Kursen syftar till att ge grundläggande kunskaper om modeller och strategier för planering av undervisning på grundläggande nivå inom konst. Kursinnehållet fokuseras kring praktiska övningar med olika material och tekniker, tematiskt arbete, visuellt berättande samt gruppdiskussioner kring kursinnehållet i ett didaktiskt perspektiv. Kontakt: Johanna Berg, johanna.berg@mhm.lu.se Läs mer om f

Ämnesdidaktik II: scenkonst

Kursen syftar till att studenterna ska utveckla ett ämnedidaktiskt förhållningssätt som kan pröva, urskilja, utmana och bearbeta deltagarnas berättelser i fiktionella rum, i scenkonstnärliga former och i förhållande till en samtidskontext. Läs mer om fristående kurser vid Musikhögskolan i Malmö

Ämnesdidaktik III: konst

Kursen lägger fokus på metoder för att omsätta sin egen kunskap om konst och skapande genom att leda reflekterande samtal samt presentera konst vid visningar vid barn och unga. Vidare ger kursen kunskap om verktyg och modeller för kuratering från idé till färdig utställning. Undervisningen ges i samarbete med Malmö Kulturskola, preliminärt tisdagar 08.30-11.30 under hösttermine

Didaktik för instrumentalundervisning i grupp

Kursen vänder sig till instrumentalpedagoger inom kulturskolan och innehållet fokuserar på att ge kunskap om metoder och arbetssätt för instrumentalundervisning i grupp.  Kursen genomförs vid åtta tillfällen under höstterminen.  Kontakt: Lena Hallabro, lena.hallabro@mhm.lu.se Läs mer om fristående kurser vid Musikhögskolan i Malmö

Kulturskoledidaktik 1

Kursen behandlar olika perspektiv på undervisning och lärande samt kulturskolans och kulturskolepedagogens uppdrag i förhållande till barns rätt till kultur. Kursen kan läsas fristående eller som en del av kulturskolepedagogutbildningen.  Kursen ges under höstterminen. Kursansvarig: Adriana Di Lorenzo Tillborg, adriana.di_lorenzo_tillborg@mhm.lu.se Läs mer om fristående kurser vid

Digitala verktyg för konstnärligt lärande

Innehållet fokuserar på digitala verktyg och lärmiljö för konstnärligt arbete: Video, foto och ljudredigering. Undervisningen sker på distans i lärplattformen Canvas. Kursen kan läsas fristående eller som en del av kulturskolepedagogutbildningen. Kontakt: Mattias Frisk, mattias.frisk@mhm.lu.se Läs mer om fristående kurser vid Musikhögskolan i Malmö

Praktisk instrumentkännedom: Kompinstrument

Undervisningen sker i grupp och är förlagd på Musikhögskolan i Malmö. Kursen kan läsas fristående eller som en del av kulturskolepedagogutbildningen. Kursansvarig: Per Holmberg, per.holmberg@mhm.lu.se Läs mer om fristående kurser vid Musikhögskolan i Malmö

Regi och scenisk gestaltning med barn och unga

Kursen riktar sig till dig som har erfarenhet av att jobba med barn och unga och vill utveckla dina regi-verktyg. Du får testa att planera och förbereda arbetet med en tänkt uppsättning. Vi går teoretiskt och praktiskt igenom olika delar av regi-arbetet, val av material, formulering av idé samt förberedelser och genomförande av repetitioner. Vi möter även en eller två regissörer för samtal om dera